Wednesday, February 19, 2014

הזנחה ורשלנות בילדים

המטופלת הינה ילדה קטנה שחייה בסביבה רשלנית כלפי היגיינה ושמירה עצמית. כמו כן, הוריה אינם יציבים רגשי. רציתי לחקור איך זה משפיע על ההתפתחות של הילדה, ובאיזה אופנים ניתן לטפל בה כדי לזרוע גרין של אהבת עצמי "כשהאדמה עדיין רכה".
מצאתי כי במחקר שנעשה על ידי גולדמן, סלוס, וולקות וקנדי,[i] רוב ההורים שנכון להיום מזניחים את ילדיהם, הם בעצמם גדלו בסביבה מוזנחת ורשלנית, ללא דמות יציב או מיטיב בבחינה הזאת. אמנם מחברי המחקר טוענים כי לא דווקא ילדים שגדלו בסביבה אלימה חייבים בהכרח להפוך למבוגרים אלימים וההפוך גם כן נכון: לפעמים ילדים שגדלו בסביבה טובה ותומכת עלולים להפוך למבוגרים אלימים. אז מה בעצם קובע את העתיד של הילד?
לפי גרלך[ii], הורים שהם בעצמם עברו הזנחה נוטים להזניח את ילדיהם כשהפגיע לא נרפאה והילד הפנימי נשאר פגוע. יש סיבות שונות למה ההורה ממשיך את שרשרת ההזנחה, וחלק מהסיבות נובעות מרגשי אשמה: ההורה פוגש קושי בגדילת הילדים עקב חסך בכלים לכך, ובמקום לקחת אחריות ובקש עזרה, מכחיש את המציאות מפני בושה,  הרתעה, ואפילו כצורך לפגיע עצמי. הילד, שגודל ללא טיפול בסיסי הכולל אהבה, היגיינה, תזונה נכונה וכו' מרגיש דחוי ולא ראוי לאהבה וטיפול כל שהוא כי אולי הוא לא מספיק טוב ואפילו ילד רע. פשוט לא מגיע לו. אז הוא בעצמו מתחיל גם להזניח את עצמו, כדי להוכיח כמה הוא שנוי ודחוי.
לפי דעתי, הטיפול המומלץ במקרים האלו זה להתחיל בנפרדות מההורה הפוגע (לא בהכרח פיזי, רק אם הילד נמצע בסיכון חיים), אלא יותר במובן הרגשי – אני קיים וראוי לאהבה, טיפול וכו' גם אם ההורים שלי לא מתפקדים כראוי. כמו כן, לעשות תרגילים שיגבירו את כמות ההצלחות, לעבוד על פנטזיות חיוביות של עתיד מוצלח, והדרך הריאלי לממש אותו.




[i]
Author(s): Office on Child Abuse and Neglect, Children's Bureau. Goldman, J., Salus, M. K., Wolcott, D., Kennedy, K. Y.
Year Published: 2003

[ii] Peter K. Gerlach, MSW "Perspective on Parental and Self Neglect. Were you neglectedas a child?"

No comments:

Post a Comment